رونمایی از بزرگ‌ترین کشف فیزیکی داوینچی


رونمایی از بزرگ‌ترین کشف فیزیکی داوینچی
تاکنون تاریخ‌دانان هنر، برخی از دست‌نوشته‌ها و طراحی‌های داوینچی را «غیرمرتبط» و بی‌معنی می‌دانستند اما یک مطالعه جدید که توسط یان هاچینگز، استاد دانشگاه کیمبریج، انجام شده نشان می‌دهد که یک صفحه از دست‌نوشته‌های نامشخص داوینچی که متعلق به سال 1493 است، حاوی نکته‌ای مبتکارانه و برای آن زمان پیشرفته است؛ این نوشته اولین نوشته‌ای است که قونین اصطکاک را بیان می‌کند.

گرچه سال‌هاست که مشخص شده داوینچی اولین مطالعه نظام‌‌مند را روی موضوع اصطکاک انجام داده (که منجبر به پی‌ریزی پایه‌های دانش تریبولوژی مدرن شد) اما هیچ اطلاعی از این‌که او چه زمانی به این ایده‌ها دست پیدا کرده در دسترس نبود. هاچینگز با کنار هم قرار دادن داده‌های جزئی و بررسی یک صفحه مشخص از دست‌نوشته‌های داوینچی که با گچ قرمز در سال 1493 نوشته شده، به نتایج جالبی دست یافت.

بالای صفحه تصویری از یک زن کشیده شده و زیر آن جمله «cosa bella mortal passa e non dura» به معنی «زیبایی ظاهری زودگذر است و دوامی نخواهد داشت» نوشته شده که همین مسئله باعث شد تا محققان در دهه 1920 میلادی به این دست‌نوشته توجه کنند. گرچه پس از بررسی، این نوشته‌ها و طراحی‌ها «غیرمرتبط» عنوان شد.
 

تقریبا یک قرن بعد از آن زمان، هاچینگز تصمیم گرفت این صفحه را دوباره بررسی کند. او کشف کرد که اشکال هندسی‌ای که زیر نوشته قرمزرنگ طراحی شده‌اند در واقع ردیفی از بلوک‌هایی هستند که توسط وزنه‌ای که خودش از یک قرقره آویزان است، کشیده می‌شوند. این ترکیب دقیقا همان چیزی است که امروز برای آموزش قوانین اصطکاک به دانش‌آموزان نشان می‌دهند.

هاچینگز در متنی که از سوی دانشگاه کیمبریج منتشر شده، گفته: «اسکیس‌ها و نوشته‌ها نشان می‌دهد که لئوناردو قوانین بنیادین اصطکاک را در سال 1493 میلادی فهمیده بوده است. او می‌دانسته که نیروی اصطکاک که بین دو سطح ساینده ایجاد می‌شود به فشار وزنی وابسته است که باعث سایش دو سطح به هم می‌شود و اصطکاک مستقل از منطقه‌ای تماسی بین آن‌هاست. این ایده دقیقا همان قوانین اصطکاک است».

منبع: businessinsider