تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۲

10

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۲

۶- پرتره‌ی نوزاد
وقتی صحبت از عکاسی نوزاد می‌شه، نور طبیعی می‌تونه بهترین انتخاب باشه. فلاش‌ها بیشتر نوزادها رو می‌ترسونند.
سعی کنید نوزادان رو کنار پنجره قرار بدید و با استفاده از رفلکتور نور رو به سایه‌ها بتابونید.
هرچقدر بتونید نور بیشتری روی سوژه بتابونید باعث می‌شه مجبور نباشید از حساسیت(ISO) بالای دوربین استفاده کنید و در نتیجه کیفیت عکس بهتری خواهید داشت. برای شکار کردن بهترین پرتره از نوزادها بهتره بعد از غذا خوردنشون یا بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب ازشون عکاسی کنید. در این زمان اون‌ها هوشیار‌تر و فعال‌تر هستند و شما شانس بیشتری برای گرفتن یک پرتره‌ی جذاب خواهید داشت که پدر و مادرشون عاشقش بشن!


۷- عکاسی از کودکان
گرفتن عکس از کودکان چالشی سرگرم کننده‌اس. جلسه‌ی عکاسی از کودکان رو سرگرم کننده و کوتاه تدارک ببینید. با اون‌ها بازی کنید، ازشون بپرسید آیا تصویر خودشون رو توی لنز میبینن یا نه، این بهتون کمک می‌کنه که بتونید یه تماس چشمی خوب داشته باشید. می‌تونید از لنز واید استفاده کنید تا بتونید بدون نگاه کردن داخل ویزور شاتر بزنید، این باعث می‌شه کودک به صدای شاتر عادت کنه و لبخند و نگاه اجباری به سمت لنز نزنه!
سعی کنید بهترین استفاده رو از زمان‌هایی کوتاهی که بی حرکت هستند بکنید. مثل وقتی که روی یک اسباب‌بازی تمرکز کردن.
مثل بزرگ‌تر ها با اون‌ها حرف بزنید، چند فریم عکس بگیرید و نتیجه رو به اون‌ها نشون بدید، بگذارید احساس کنند که تاثیرگذار هستند.

۸- حالت عکاسی پشت سر هم (burst mode)
چه قصد داشته باشید از یک کودک عکاسی کنید چه از یک گروه، دوربینتون رو روی سریعترین حالت ممکن بذارید. لازم نیست شاتر دوربینتون رو مثل مسلسل به کار بگیرید! ولی عکاسی در حالت سریع و پشت سرهم به شما این شانس رو می‌ده که از بیشتر حالت‌های زودگذر عکاسی کنید و اون‌ها رو از دست ندید. و البته شانس شما رو برای داشتن یک فریم که در اون همه‌ی افراد چشمانشون باز باشه بیشتر می‌کنه!

حتی اگه موفق به شکار همچین فریمی نشده باشید، بعدا به راحتی می‌تونید چند تا از فریم‌ها رو توی فوتوشاپ با هم ترکیب کنید و یک فریم پر از چشمان باز و لب‌های خندون داشته باشید.

۹- عکس‌های گروهی
وقتی قراره عکس گروهی بگیرید، بدیهیه که اولین موضوع مهم در نظر گرفتن اندازه‌ی قد سوژه‌هاست، طبیعتا افراد قد بلندتر رو عقب‌تر و قد کوتاه‌ترها رو جلو‌تر قرار بدید.
با این‌حال بهتره به ترکیب لباس‌ها خوب دقت کنید، امکانش زیاده که رنگ‌های نامربوط و خیلی متضاد کنار هم قرار بگیرن و این چیزیه که در نتیجه‌ی عکس خیلی بیشتر از تناسب قدها به چشم میاد.
برای این‌که مطمئن بشید تمام افراد واضح و فوکس هستند بهتره حداقل دیافراگمی که استفاده می‌کنید f/8 با یک لنز واید باشه، و خب اگه قصد دارید تو فضای بسته عکاسی کنید مجبور می‌شید حساسیت (ISO) رو بالاتر ببرید تا بتونید با کمبود نوری که بر اثر انتخاب دیافراگم بسته‌تر ایجاد شده رو جبران کنید و در نهایت عکسی داشته باشید که همه‌ی افراد در اون واضح و فوکوس هستند.

۱۰- عکس‌های خانوادگی
به این فکر کنید که نحوه‌ی چیدن افراد در یک عکس خانوادگی می‌تونه بیانگر داستانی از چگونگی روابط بین اون‌ها باشه.
یک ایده‌ی ساده اینه که نقطه‌ی تمرکز عکس رو بر روی پدربزرگ یا مادربزرگ خانواده یا بر روی عضو نورسیده بذارید!
با جمع کردن بقیه‌ی اعضای خانواده به دور اون‌ها می‌تونید یک نقطه‌ی کانونی و تمرکز روشن داشته باشید.
برای عکاسی از خانواده‌های پرجمعیت‌تر اگر در فضای داخلی عکاسی می‌کنید از مبلمان و اگر در فضای خارجی هستید از درهای ورودی ساختمان بعنوان یک تقسیم کننده‌ی فضا استفاده کنید تا بتوانید افراد را به گروه‌های مختلف تقسیم کنید، مثلا بچه‌ها جلوی مبل بنشینند و بزرگترها پشت آن.